معرفی ظرفيت های ادبيات داستانی نيشابور هدف اصلی جايزه سيمرغ است
معرفی ظرفيت های ادبيات داستانی نيشابور هدف اصلی جايزه سيمرغ است
دبیر انجمن داستان سیمرغ با بیان اینکه «خاک نیشابور شاعر پرور بوده»؛ اما حضور و مشارکت علاقه مندان و نویسندگان نیشابوری در دوره اول باعث غافلگیری اساتید و دوستداران ادبیات داستانی در شهرستان شد، گفت: معرفي ظرفيتهاي ادبيات داستاني نيشابور هدف اصلي جايزه داستان كوتاه سيمرغ است.
به گزارش ايسنا- منطقه خراسان، دومين دوره جايزه ادبي داستان كوتاه سيمرغ در حال برگزاري است و هم اكنون داوران در حال داوري داستانهاي رسيده هستند، در اين رقابت ادبي از نويسندگان نيشابوري و يا ساكن نيشابور دعوت شد تا آثار خود را براي اين جايزه ارسال كنند؛ با دبير انجمن داستان سيمرغ و همچنين يكي از داوران اين جايزه گفتوگويي داشتيم.
مصطفی بيان ، دبیر انجمن داستان سیمرغ نيشابور در رابطه با انگيزه پايهگذاری چنين جايزهاي در شهرستان نيشابور عنوان كرد: هدف از برگزاری این جایزه ادبی که کاملا خصوصي است، تلاش براي گسترش فرهنگ کتابخوانی، با هدف تشویق و ترغیب نویسندگان، ایجاد فضای مناسب برای کشف استعدادهای درخشان و معرفی ظرفیتهای ادبیات داستانی شهرستان نیشابور است كه با مشارکت و حمایت بخش خصوصي انجام ميشود.
وي ادامه داد: با وجود این که «خاک نیشابور شاعر پرور بوده»؛ اما حضور و مشارکت علاقهمندان و نویسندگان نیشابوری در دوره اول باعث غافلگیری اساتید و دوستداران ادبیات داستانی در شهرستان شد؛ امسال با حضور علاقهمندان و نویسندگان نیشابوری سراسر کشور و همچنین خارج از کشور، مشارکت بیشتر از دوره قبل بوده است.
بيان در رابطه با برنامههاي آتي براي برگزاري اين جايزه در سطوح كيفي بالاتر نيز گفت: تمام تلاش بنده به عنوان دبیر انجمن داستان سیمرغ، كه انجمني مردم نهاد بوده، این است که نیشابور مانند سایر شهرهای بزرگ کشور، یکی از قطب های برگزارکننده جایزه داستان کوتاه در سطح ملی معرفی شود و تصمیم داریم با حمایت بخش خصوصی و راهنماییهای سازنده اساتید و مدیران فرهنگ در شهرستان نیشابور، در آینده این رقابت را در سطح ملی برگزار کنیم.
نوشتن را بايد جدي گرفت
در ادامه بهاره ارشد ریاحی، داور اولین و دومین جایزه داستان کوتاه سیمرغ نيز در گفتوگو با خبرنگار ايسنا اظهار کرد: من داور اولين دوره جايزه ادبى سيمرغ بودم، داستانهاى دوره اول از صافى
نقد و نظر اعضاى كانون ادبى سيمرغ گذشته بود و حتى يك داستان هم در مرحله بررسى اوليه رد نشد.
اين نويسنده ادامه داد: عناصر داستانى به خوبى و با كيفيت در داستانها رعايت شده و بررسى و داورى آنها در مرحلهاى بالاتر، مانند محتوا، فرم و خلاقيت انجام گرفت و من اميدوارم علاقه، استعداد و به خصوص پشتكار داستان نويسان جوان نيشابور تداوم و پيشرفت داشته باشد.
وي همچنين خطاب به نويسندگان جوان و در واقع كساني كه ميخواهند در كار خود رشد و پيشرفت داشته باشند، عنوان کرد: نوشتن را بايد جدي گرفت و به نویسندگی حرفهای نگاه كرد؛ اگر کارگاهها و اساتید خوب در شهرشان حضور دارد، حتما نوشتن را با یادگیری تکنیکها و عناصر داستان آغاز و یا کتابهای آموزش داستان نویسی را مطالعه کنند و توصیه نویسندگان بزرگ را در مورد شیوههای نگارش تجربه کنند.
ارشد رياحي تصریح کرد: نويسندگان بايد زیاد بنویسند و منتظر الهام نباشند؛ هر داستان و شخصیت و حادثهای ارزش نوشته شدن را دارد؛ تمها و تضادهای موجود در دنیا همه تکراری و محدودند؛ نویسنده باید یاد بگیرد چه طور با یک نگاه جدید و خلاق به آنها شکل بدهد.
+ نوشته شده در شنبه بیست و پنجم دی ۱۳۹۵ ساعت 17:42 توسط مصطفی بیان
|
داستان نویس ، روزنامه نگار ادبی و موسس انجمن و جایزه داستان سیمرغ نیشابور.