سبزی ها در مجاورت هوا، ويتامين از دست می دهند 

خرد كردن زياد سبزيجات و در معرض هوا قرار دادن آنها باعث از بين رفتن ويتامين‌هاي موجود در سبزيجات مي‌شود. دفتر بهبود تغذيه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: سبزيجات مصرفي بايد به دقت شست‌وشو و ضدعفوني شوند و براي از بين بردن تخم انگل بايد سبزي‌ها را در يك ظرف تميز ريخته و به ميزان لازم به آن آب اضافه كرد تا روي سطح سبزي‌ها را بگيرد و سپس براي هر ليتر آب مصرفي 3 تا 5 قطره مايع ظرفشويي در آب ريخته و با دست به خوبي هم زده تا تمام سبزي‌ها در كف حاصل از مايع ظرفشويي قرار بگيرد و بعد از 5 دقيقه بايد سبزي‌ها را از ظرف خارج كرده و با آب به طور كامل شست. اين گزارش مي‌افزايد براي از بين بردن ميكروب‌ها نيز بايد سبزي‌هايي را كه در مرحله قبلي با مايع ظرفشويي شسته شده‌اند در مايع ضدعفوني كننده ريخت و مي‌توان از محلول‌هاي ضدعفوني كننده سبزي‌ها كه به شكل آماده است استفاده و سپس به آبكشي سبزي اقدام كرد.

براساس اين گزارش، توصيه مي‌شود جهت پخت سبزيجات ابتدا آب را تا حدود 60 درجه سانتي‌گراد گرم كرده و سپس سبزيجات داخل آن ريخته شود زيرا حرارت آب باعث از بين رفتن آنزيم‌هايي مي‌شود كه مي‌توانند ويتامين‌ها را از بين ببرند. اين گزارش حاكي‌ است سبزي‌ها به دليل احتمال از بين رفتن مواد مغذي و همچنين ايجاد مواد سرطان زا نبايد به مدت طولاني سرخ شوند و اضافه روغن نبايد به داخل ظروف اصلي برگردانده شود. گوشت سفيد يا قرمز را بايد به صورت تازه مصرف كرد در غير اين صورت بايد آن را به اندازه نياز مصرف هر وعده در كيسه‌هاي فريزر قرار داد و همچنين براي رفع انجماد گوشت سفيد يا قرمز توصيه مي‌شود آن را 24 ساعت قبل از مصرف از فريزر به يخچال منتقل كنند. بنابراين گزارش،‌ براي مصرف مجدد مواد غذايي پخته شده داخل يخچال، حتماً بايد طوري گرم شود تا همه جاي آن حدود 70 درجه سانتي‌گراد حرارت ببينند همچنين دوبار گرم كردن غذاي پخته شده درست نيست زيرا هم خطر آلودگي آن بيشتر شده و هم ارزش غذايي آن كاهش پيدا مي‌كند.