ناسازگاري هاي غذايي از نگاه طب اسلامي

بيشتر ما از مادربزرگ و پدربزرگ ها شنيده ايم که خربزه را با عسل نخوريد يا مصرف جگر با دوغ و نوشابه مناسب نيست يا مبادا شير و لبنيات را با ترشي مصرف کنيد و...

در واقع آن چه پدربزرگ و مادربزرگ ها را نگران مي کند، ناسازگاري هاي غذايي است که به تجربه ثابت شده است و شايد نتوان در کتاب هاي علمي و طبي موضوعي در اين رابطه يافت اما نکته اين جاست که براي گوارش و هضم و جذب کامل موادغذايي رعايت نکاتي ضروري است که بارها و بارها به آن اشاره کرده ايم از جمله خوب جويدن غذا، ننوشيدن آب و مايعات همراه با غذا. دکتر سيدسعيد اسماعيلي پزشک و محقق طب اسلامي با يادآوري اين مطالب، در پاسخ به سوال ما درباره ناسازگاري هاي غذايي از ديدگاه طب اسلامي مي افزايد: به طور کلي براي گوارش ،هضم و جذب کامل موادغذايي، بايد دستگاه گوارش به اندازه لازم گرم باشد به همين دليل مصرف چند غذاي سرد و يا چند غذاي بسيار گرم با هم باعث بروز مشکلات گوارشي مي شود. وي در ادامه مي افزايد: توصيه مي شود همزمان با مصرف غذاهاي سنگين، از خوراکي سرد استفاده نشود به عنوان مثال در پي مصرف جگر يا کله پاچه که غذاي ديرهضمي است ميزان فعاليت دستگاه گوارش افزايش مي يابد. اگر همزمان با اين غذاها آب، دوغ يا نوشابه سرد مصرف شود، دستگاه گوارش سرد شده و هضم غذا با مشکل روبه رو مي شود.

اين محقق طب اسلامي با اشاره به اينکه عوارض ناسازگاري هاي غذايي مانند عوارض دارويي است و در همه افراد اتفاق نمي افتد و ممکن است در ۱۰ تا۳۰درصد موارد بروز کند، مي افزايد: بنابراين درباره عوارض ناسازگاري هاي غذايي بايد به ۲ نکته توجه داشت؛ اول اينکه در عده اي از افراد اتفاق مي افتد و دوم اينکه ممکن است با يک بار مصرف عارضه اي ايجاد نشود و در صورت تکرار عارضه بروز کند.از جمله موارد ناسازگاري هاي غذايي مي توان به مصرف همزمان ماهي و گوشت مرغ اشاره کرد که باعث مشکلات دنداني در فرد مي شود. از ديگر ناسازگاري هاي غذايي عبارت است از مصرف برنج با سرکه: مصرف ترشي حاوي سرکه همراه با برنج ممکن است باعث مشکل روده و قولنج و گرفتگي مسير روده ها شود.مصرف انگور بعد از کله پاچه و انار بعد از حليم: مصرف انگور بعد از خوردن کله پاچه و مصرف انار بعد از خوردن حليم، باعث بروز مشکلات گوارشي مي شود. در حالي که عکس اين قضيه مشکلي ايجاد نمي کند. يعني مصرف انگور بعد از حليم و مصرف انار بعد از کله پاچه مناسب است.

-مصرف همزمان ماهي و تخم مرغ: گاهي بعضي افراد تن ماهي را همراه با تخم مرغ مصرف مي کنند يا براي سرخ کردن ماهي آن را در تخم مرغ مي غلتانند اين کار ممکن است باعث مشکلات گوارشي شود.

-مصرف همزمان خوراکي هاي سرد يا گرم: به عنوان مثال مصرف آش با کشک همراه با سالاد و ماست يا مصرف چند غذاي گرم مناسب نيست.

-مصرف همزمان خوراکي هاي سهل الهضم: مصرف همزمان خوراکي هايي که به راحتي هضم مي شود ممکن است در بعضي افراد باعث مشکلات گوارشي شود. به عنوان مثال خربزه و شير هر دو خوراکي بسيار خوبي است اما مصرف همزمان آنها باعث فساد در معده مي شود.

-مصرف شير و ترشي : شير غذاي لطيفي است و مصرف آن با ترشي باعث بريدن شير مي شود. به عنوان مثال اگر شما به شير در حال جوش کمي سرکه يا آب ليمو اضافه کنيد، شير مي برد و اگر در معده اين اتفاق بيفتد، باعث سوءهاضمه و مشکلات گوارشي مي شود.

-خوردن ماهي با شير: مصرف همزمان ماهي با شير باعث بروز مشکلات مزمن گوارشي مانند قولنج، برص و... مي شود.

-خوردن ماست با ترب: مصرف ماست با ترب سفيد و قرمز باعث درد معده مي شود.شايد شمانيزبعضي ازناسازگاري هاي غذايي وعلت آن را بدانيد، در اين صورت مي توانيد آنها رابراي ما پيامک کنيد.