گرانترين جايزه ادبي سال
گرانترين جايزه ادبي سال

معاونت فرهنگي وزارت ارشاد در طول سال علاوه بر برگزاري جايزه كتاب سال و كتاب فصل، چندين جايزه ادبي را نيز برگزار ميكند. جايزه ادبي گام اول، جايزه نقد كتاب، جايزه پروين اعتصامي و جايزه ادبي جلال آلاحمد از جمله اين جوايز است. اين جايزه به نام «جلال آلاحمد» نويسنده معاصر نامگذاري شده و با تصويب شورايعالي انقلاب فرهنگي در سال ۱۳۸۷ اولين دوره خود را در سالروز تولد آلاحمد آغاز كرد. در اين جايزه آثار در بخشهاي داستان، نقد ادبي، مستندنگاري و تاريخنگاري توسط داوران ارزيابي ميشوند و از ميان آثار يك اثر انتخاب شده يا در بخش تقديري قرار ميگيرد. از آن سال به بعد خانه كتاب هر سال در روز تولد اين نويسنده جايزه را برگزار كرده. يكي از نكات قابل تامل اين رقابت ادبي، جايزهاي است كه به برگزيده آن داده ميشود. 110 سكه كامل نصيب مولفي ميشود كه داوران او را انتخاب كنند. در دوره اول اين جايزه ادبي، برگزيدهاي نداشت و از برخي كتابها تقدير شد و در دوره دوم، سوم و چهارم نيز اين جوايز البته با حواشي تا حدودي تعلق گرفت. جايزه جلال آلاحمد كه در دوره احمدينژاد برگزار شد بهطور كلي ۸۸۰ سكه كامل و يك نيم سكه به برگزيدگان اهدا شده است. اما اين جايزه بيشتر از جوايز ادبي كه در طول سال برگزار ميشود، به واسطه تعداد سكه و گاه عدم برنامهريزيها بيشترين حاشيه را به خود اختصاص داده، از دادن جايزه به منصور انوري كه ابتدا برگزيده كتاب سال شد و سپس در جايزه جلال 110 سكه گرفت و در زمان خودش اما و اگرهايي را بهدنبال داشت تا اشتباه دبيرخانهاي جايزه كه نويسندهاي را به عنوان نفر اول دعوت كرد و بعد عنوان كردند كه اشتباهي صورت گرفته است.البته روابطعمومي خانه كتاب اين نوع دعوت را اشتباه يكي از خبرگزاريها خواند و در نهايت «اكبر صحرايي» نويسنده «حافظ هفت» كه قرار بود 110 سكه بگيرد، جايزه بخش تقديري در بخش داستان جلال را دريافت كرد. امسال نيز قرار است ششمين جايزه ادبي جلال (دوم آذر ماه) برگزار شود.
بايد ديد چه كسي 110 سكه جلال را به خانهاش ميبرد، سكههايي كه دستاندركاران اين جايزه ادبي را به وسواس زيادي انداخته است
داستان نویس ، روزنامه نگار ادبی و موسس انجمن و جایزه داستان سیمرغ نیشابور.